Erasmus Plus w Instytucie Kulturoznawstwa

 

erasmus

Koordynatorem programu w Instytucie Kulturoznawstwa jest dr Dawid Junke.

 

 

 

 

 

 

 

Lista uczelni partnerskich, z którymi Instytut ma podpisane umowy w roku 2025/2026:

(kliknij w nazwę uczelni partnerskiej, aby przejść do strony z informacjami o wymianie w danej instytucji)

 

Kraj

Nazwa uczelni

Liczba miejsc

Czechy

Slezská univerzita v Opavě

5

Grecja

Ethniko Kai Kapodistriako Panepistimio Athinon

5

Grecja

Panepistimio Macedonias

5

Hiszpania

Universidad de Malaga

2

Niemcy

Universität Leipzig

3

Niemcy

Europa-Universität Viadrina Frankfurt (Oder)

4

Niemcy

Technische Universität Berlin

2

Niemcy

Universität Hildesheim

2

Turcja

Necmettin Erbakan University

2

Węgry

Széchenyi István Egyetem (Győr)

2

Miejsca dostępne w ramach konsorcjum Arqus

Hiszpania

Universidad de Granada

brak limitu

Portugalia

Universidade do Minho

brak limitu

Włochy

Università degli Studi di Padova

brak limitu

Irlandia

Maynooth University

brak limitu

Austria

Universität Graz

brak limitu

Litwa

Vilniaus universitetas

brak limitu

 

Erasmus+ w Instytucie Kulturoznawstwa - pytania i odpowiedzi

 

Pytania i odpowiedzi dotyczą najczęściej podejmowanych kwestii. Więcej szczegółów znajdziesz w "Regulaminie rekrutacji", zamieszczonym u góry strony.

 

Kto może ubiegać się o wyjazd w ramach programu Erasmus+ w Instytucie Kulturoznawstwa?

O wyjazd w ramach programu Erasmus+ mogą ubiegać się studenci zarejestrowani na studiach pierwszego lub drugiego stopnia oraz uczestnicy studiów doktoranckich/Szkoły Doktorskiej.

Kandydaci muszą mieć ukończony pierwszy rok studiów licencjackich lub pierwszy semestr studiów magisterskich.

Rekrutacja na wyjazd podczas drugiego roku studiów licencjackich możliwa jest jedynie po zaliczeniu roku pierwszego - kwalifikacja odbywa się wówczas w ramach tzw. rekrutacji dodatkowej, która prowadzona jest we wrześniu oraz październiku i dotyczy wyjazdu w semestrze letnim nadchodzącego roku akademickiego.

Jakie typy wyjazdów dostępne są w ramach programu?

W ramach programu Erasmus+ dostępne są różne typy wyjazdów (tzw. mobilności):

1. Mobilności długoterminowe:

  • Semestralny lub roczny wyjazd na uczelnię partnerską (Erasmus+ studia), dotyczy krajów programu KA131, krajów partnerskich KA171 oraz krajów trzecich niestowarzyszonych z programem - możliwość uzyskania finansowania na okres od 2 ( w przypadku trymestrów lub wyjazdów doktorantów w celach badawczych) do 10 miesięcy ( w przypadku wyjazdów rocznych).
  • Wyjazd na praktykę w trakcie studiów (Erasmus+ praktyka) / KA131 (kraje programu) - mobilność dofinansowana na okres od 2 do 10 miesięcy
  • Wyjazd na praktykę absolwencką / KA131 (kraje programu) - mobilność dofinansowana na okres od 2 do 10 miesięcy

2. Mobilności krótkoterminowe:

  • Wyjazd krótkoterminowy (studia) na zorganizowane działanie np. na szkołę letnią/zimową lub inną krótką mobilność naukową np. BIP /  KA131 (kraje programu oraz kraje trzecie niestowarzyszone z programem) - okres krótkoterminowej mobilności studenckiej:  od 5 do 30 dni.
  • Wyjazd krótkoterminowy na praktykę / KA131 (kraje programu) - okres krótkoterminowej mobilności studenckiej:  od 5 do 30 dni.

Więcej szczegółów dotyczących typów mobilności zamieszczono w „regulaminie rekrutacji”, dostępnym u góry strony.

Ile razy w czasie studiów można wyjechać w ramach Erasmus+?

Każda osoba otrzymuje możliwość wielokrotnych wyjazdów (mobilności) w ramach programu Erasmus+ trwających w sumie nie dłużej niż 12 miesięcy na każdym poziomie studiów, a w przypadku studiów jednolitych magisterskich – 24 miesiące. Ilość dni /miesięcy spędzonych za granicą w ramach pr. Erasmus+, nazywamy kapitanem mobilności. Kapitał jest obliczany osobno na dany poziom studiów, sumowane są wszystkie rodzaje wyjazdów, także pobytu z dofinansowaniem zerowym.

Jakie są kryteria kwalifikacji do programu?

Podstawowymi kryteriami kwalifikacji są: średnia ocen (minimum 4.0), znajomość właściwego języka obcego oraz motywacja do wyjazdu. Pełna lista kryteriów i niezbędnych dokumentów znajduje się w Regulaminie rekrutacji zamieszczonym powyżej.

Jakim językiem obcym powinni posługiwać się kandydaci?

Znajomość języka angielskiego nie w każdym przypadku będzie wystarczająca. Niektóre uczelnie partnerskie wymagają znajomości języka narodowego danego kraju (niemieckiego, hiszpańskiego, włoskiego, portugalskiego etc.). Aby sprawdzić wymagania konkretnego uniwersytetu goszczącego, należy kliknąć w jego nazwę na liście umów zamieszczonej powyżej.

Ważnym elementem przygotowań do rekrutacji jest sprawdzenie listy zajęć dostępnych w danym języku oraz kryteriów potencjalnej uczelni goszczącej - niektóre uniwersytety mogą wymagać przedłożenia oficjalnego certyfikatu językowego. Różni się także stopień minimalnej biegłości w wymaganym języku (poziom B1/B2/C1).

Jakie dokumenty są wymagane w procesie rekrutacyjnym na długoterminową mobilność (zagraniczny wyjazd na studia na semestr/rok)?

Teczka kandydata na wyjazd powinna zawierać:

  1. CV (tabelaryczne)
  2. Zaświadczenie z dziekanatu o średniej za okres okres ubiegłego roku (ubiegłego semestru w przypadku rekrutacji na I roku studiów magisterskich/doktoranckich) – minimum 4.0.      
  3. Oświadczenie dot. wcześniejszych wyjazdów (kapitał mobilności), wzór w załączeniu
  4. List motywacyjny zawierający uzasadnienie wyjazdu. W przypadku rekrutacji na Erasmus+ studia należy wskazać wybór maksymalnie  5 uczelni w kolejności rankingowej wraz ze wskazaniem semestru wyjazdu
  5. Kserokopia certyfikatu językowego (w przypadku nieuczestniczenia w rozmowach kwalifikujących prowadzonych przez SPNJO)
  6. W przypadku wyjazdu na Erasmus+ studia - pisemna zgoda promotora pracy dyplomowej w przypadku wyjazdów na ostatnim roku studiów danego stopnia)
  7. W przypadku mobilności doktorantów, konieczna jest zgoda promotora / ewentualnie Kierownika Szkoły Doktorskiej. Zaleca się poinformowanie Szkoły Doktorskiej o planowanej mobilności.
  8. W przypadku wyjazdu na praktykę lub wyjazdy krótkoterminowe – potwierdzenie przyjęcia na dana mobilność, tzw. Acceptace letter wystawiony przez daną instytucje przyjmującą.
  9. Wszystkie dokumenty powinny być przygotowane w j. polskim z wyjątkiem Acceptance Letter.
  10. Forma przekazania teczki: mailowo na adres koordynatora.

Pełna lista kryteriów i niezbędnych dokumentów znajduje się w "Regulaminie rekrutacji" zamieszczonym u góry strony.

Kiedy odbywa się rekrutacja na wyjazdy Erasmus+?

Rekrutacja na wyjazdy długoterminowe na studia odbywa się od grudnia 2024 do lutego 2025. Dodatkowa rekrutacja na wolne miejsca stypendialne może być zorganizowana we wrześniu-październiku 2025. Dokładne terminy rekrutacji zamieszczono w "Regulaminie rekrutacji".

Rekrutacja na praktyki oraz wyjazdy krótkoterminowe prowadzona jest w trybie ciągłym.

 

Erasmus logomale