Nowa ścieżka dydaktyczna – programowanie i organizacja wydarzeń muzycznych

Zmiany w planie studiów II stopnia w Instytucie Muzykologii.
Już za dwa lata Instytut Muzykologii będzie miał do dyspozycji w swojej nowej siedzibie nowoczesną salę koncertową. Jest to dla nas unikalna szansa na rozwój, nowe formy współpracy, pozyskanie nowych partnerów oraz zwiększenie obecności Instytutu oraz całego Uniwersytetu Wrocławskiego w życiu artystycznym Wrocławia. Jest to też wyzwanie, do którego chcielibyśmy się wraz z naszymi studentami odpowiednio przygotować. Dlatego od roku akademickiego 2025/2026 wprowadzamy pilotażowo do programu studiów magisterskich nową ścieżkę dydaktyczną – programowanie i organizacja wydarzeń muzycznych. To również nasza odpowiedź na potrzebę silniejszego zaakcentowania w programie studiów przygotowania naszych absolwentów do podjęcia pracy zawodowej.
Opis wszystkich ścieżek dydaktycznych na studiach II stopnia
W ramach ścieżki:
1. wprowadzimy dla studentów nowe konwersatoria poświęcone wyłącznie tej tematyce,
2. poszerzymy o nowe tematy związane z programowaniem i organizacją wydarzeń muzycznych wybrane z dotychczas prowadzonych przedmiotów,
3. przygotujemy nową odsłonę przedmiotu obecnego już w programie studiów – Podstaw zarządzania w branży muzycznej, który poszerzymy o warsztaty pisania wniosków grantowych,
4. zaproponujemy cykl otwartych spotkań i warsztatów z kuratorami, dyrektorami festiwali muzycznych oraz producentami i organizatorami koncertów, w tym absolwentami naszego kierunku, którzy podzielą się swoimi doświadczeniami zawodowymi,
5. podejmiemy ścisłą współpracę z instytucjami koncertowymi, z którymi Instytut Muzykologii ma podpisaną umowę o współpracy.
W naszych zamierzeniach ścieżka będzie pod względem gatunkowym obejmować cały zakres muzycznych zjawisk: muzykę klasyczną, muzykę współczesną, jazz, muzykę popularną, muzykę tradycyjną, sound-art oraz interdyscyplinarne zjawiska łączące muzykę i dźwięk z obrazem oraz performansem. Swoim zainteresowaniem chcemy również objąć różnorodną gamę wydarzeń – zarówno o międzynarodowym, ogólnopolskim, jak i lokalnym oraz wspólnotowym znaczeniu.
W ramach dotychczasowych i nowych przedmiotów chcielibyśmy podjąć następujące zagadnienia:
- programowanie festiwali muzycznych i koncertów (muzyka dawna, muzyka tradycyjna, muzyka popularna, muzyka współczesna i sound-art),
- promocja i produkcja wydarzeń muzycznych,
- festiwale muzyczne w ujęciu historycznym i teoretycznym,
- programowanie wydarzeń muzycznych w relacji do innych sztuk,
- projektowanie spacerów dźwiękowych i warsztatów Ear cleaning (czyszczenie uszu),
- planowanie działań edukacyjnych na festiwalach i wydarzeniach muzycznych,
- tworzenie koncepcji programowych wydarzeń muzycznych do wniosków o granty.
W roku akademickim 2025/2026 w ramach ścieżki zaproponujemy trzy osobne przedmioty (a część wyżej wymienionych zagadnień zostanie włączona w obszar dotychczas prowadzonych przedmiotów):
- semestr zimowy:
Konwersatorium fakultatywne: Programowanie wydarzeń muzyki dawnej (dr Grzegorz Joachimiak / dr Ryszard Lubieniecki)
Cieszący się stabilną pozycją w polskim życiu muzycznym nurt muzyki dawnej wymaga odrębnego podejścia i wykształcenia specyficznych umiejętności w zakresie programowania wydarzeń muzycznych, zarówno ze strony prowadzących zespoły muzyczne, jak i dyrektorów artystycznych festiwali. W ramach zajęć o charakterze konwersatoryjno-warsztatowym będziemy analizować programy koncertów i festiwali pod kątem doboru wykonawców i repertuaru, a także indywidualne strategie artystyczne w tworzeniu koncepcji wydarzeń. Przedmiot podzielony będzie na dwie sekcje: poświęconą muzyce baroku i klasycyzmu oraz średniowiecza i renesansu.
Warsztat fakultatywny: Organizacja wydarzeń muzycznych (mgr Marta Konieczna)
Warsztat przeprowadzający przez proces organizacji wydarzeń muzycznych na kolejnych ich etapach. Przećwiczone zostaną zagadnienia od opracowania koncepcji kuratorskiej i pozyskiwanie środków finansowych, przez koordynację budżetu i prac oraz działania promocyjne, aż po kwestie realizacyjne. Dodatkowo, na zasadzie inspiracyjnej oraz case study, przybliżone zostaną przykłady z życia koncertowego i festiwalowego w Polsce i Europie.
- semestr letni:
Konwersatorium fakultatywne: Planowanie działań edukacyjnych i kuratorskich w zakresie pejzażu dźwiękowego (dr Robert Losiak)
Przedmiot obejmuje refleksję nad szeregiem twórczych praktyk związanych z działaniami kuratorskimi i edukacyjnymi w zakresie pejzażu dźwiękowego. W tym: tworzenie projektów spacerów dźwiękowych i warsztatów "Ear cleaning" (czyszczenia uszu), praktyk realizacji i prezentowania nagrań dźwiękowych (fieldrecordingowych), konstruowania map oraz archiwów dźwiękowych.